Kiemelt híreink

Tegyünk az irodai munka veszélyei ellen

Mit tehetünk az „iroda veszélyek” ellen?

Ki gondolná, hogy kényelmes irodai munka komoly veszélyeket rejt? Dr. Mármarosi István, az Oxygen Medical foglalkozás egészségügyi orvosa a leggyakoribb problémákra hívta fel a figyelmet.

Problémák az üléstől

A legjellemzőbb probléma az egész napos ülés. Nemrégiben még az is bebizonyosodott, hogy minél több órát ülünk naponta, annál nagyobb az esélyünk a szív- és érrendszeri betegségekre.

Mit tehetnek magukért az irodai dolgozók?

– Szakadjunk el az íróasztaltól!

Bár az ülés könnyű feladatnak látszik, a helytelen testtartás mégis számos probléma forrása lehet. Az egészségtelen ülésmód túlzottan megfeszíti a testet, így tulajdonképpen törvényszerű a hátfájás. Nem meglepő, hogy ez a táppénz egyik legfőbb oka. Az Amerikai Kiropraktorok Társasága szerint a hátfájdalom leggyakoribb forrása a gyenge vázizomzat, az elhízás és a stressz. Mindhárom tényező fakadhat a munkahelyi környezetből, ahol szinte hozzá vagyunk láncolva az íróasztalunkhoz.
A helyes ülésmód egyik első lépése, hogy pontosan a monitor és a klaviatúra középpontjához pozícionáljuk magunkat. Egyenes tartással a talpunkat a padlóra helyezzük, illetve, ha ez nem lehetséges, lábtartóra. Optimális esetben a combok vízszintesen vannak. Gépelés közben a csukló legyen természetes helyzetben – ebben segíthet a csuklótámasz. Nagyon fontos, hogy óránként legalább egyszer álljunk fel, sétáljunk egy kicsit, nyújtóztassuk ki magunkat.

Milyen hibáink lehetnek?

– Görnyedt testtartás – túl nagy terhet jelent a deréknak.
– Keresztbe rakott láb – lomba tartáshoz vezethet és az izmok egyenlőtlen terhelése miatt csípőfájdalmat okozhat.
– Előrenyújtott áll – gyakran a túl alacsony ülést próbáljuk így kompenzálni, nyakfájdalmat kockáztatva.
– Váll és fej közt tartott telefon – ha gyakran kényszerítjük magunkat ebbe a tartásba, a nyakizmok egyensúlyának felbomlása fejfájást is okozhat.
– Használjuk „egészségesen” a számítógépet!

A számítógép elhelyezése döntően befolyásolja a testtartást. A monitort úgy kell elhelyezni, hogy körülbelül karnyújtásnyira álljon tőlünk és a képernyő felső része legyen szemmagasságban. A komputer a testtartáson kívül rendkívül nagy hatással van a szemünkre és a csuklónkra is. A képernyő beállításai közül a fényerőt kell elsősorban az iroda fényviszonyaihoz képest beállítani úgy, hogy ne legyen túl éles fényű, és ha lehet, ne vetüljön külső fény a monitorra. Ez ugyanis a leggyakoribb oka a szemfáradtságnak és – szárazságnak, gyengülő látásnak.

Milyen hibáink lehetnek?

– Túl kicsi betűmérettel írunk, ami miatt görnyedten közel hajolunk a monitorhoz.
– Behajlított vagy túlzottan feszes csuklótartással gépelünk, ami tartós fájdalomhoz vezet. A legjobb, ha beszerzünk egy habszivacs vagy zselés csuklótámaszt.
– Nem iktatunk be óránkénti szüneteket, így egyrészt összefolynak a betűk a szemünk előtt, másrészt kényszertartást veszünk fel.
– Az irodai “veszélyekre”kitűnő megoldás a munkaadó által biztosított komplex egészségprogram, amelynek részét képezhetik a konkrét szűrések, az egészséges életvitel támogatása és a stresszkezelési technikák bevezetése, a lehetőségek biztosítása. A szűrések nem csak a dolgozók lojalitását növelik, de olyan, addig rejtett betegségekre is fény derülhet ilyen módon, amelyek tüneteket okozva már sokkal súlyosabb problémát, ezáltal kiesést jelentenének a munkából. Rendkívül hatékonyak a kitelepült szűrések és a vállalatok számára kidolgozott vizsgálatok, menedzserszűrések – hangsúlyozza dr. Mármarosi István, az Oxygen Medical foglalkozás-egészségügyi szakorvosa. – Szakképzett irányítással látványosabban javulhat az egészségi állapot és nőhet a teljesítmény!

Forrás: oxygenmedical.hu