Kiemelt híreink

Íme, a legjobb vasforrások!

Vashiány okai és kezelése

A vashiány számos okból eredhet, és számos problémát okozhat. Dr. Demjén László, az Oxygen Nőgyógyászat szakorvosa a javasolt bevitel mennyiségére és forrásaira hívja fel a figyelmet.

Miért hiányzik a vas?

A vashiány (anemia) a világ leggyakoribb hiánybetegsége, amely főleg a nőket és a gyerekeket érinti. Eredhet többek közt sérülésből, vérveszteségből, túl erős menstruációból, de akár elégtelen C-vitamin és fehérjefogyasztásból is. A már kialakult állapot számos problémát okozhat, mint a szédülés, gyengeség, fáradékonyság, bőr- és körömproblémák vagy akár a koraszülés, alacsony születési súlyú, lassabb fejlődésű baba – hangsúlyozza dr. Demjén László, az Oxygen Nőgyógyászat szakorvosa.

Mennyi vasat kellene fogyasztanunk?

Az ajánlott napi beviteli mennyiség a nemtől és a kortól is függ.

Gyerekek:
– 1-3 év közt – 7 milligram
– 4-8 év közt – 10 milligram

Férfiak:
– 9-13 év közt – 8 milligram
– 14-18 év közt – 11 milligram
– 19 év felett – 8 milligram

Nők:
– 9-13 év közt – 8 milligram
– 14-18 év közt – 15 milligram
– 19-50 év közt – 18 milligram
– 51 év fölött – 8 milligram

Várandós nők:
– 27 milligram

Hogyan jussunk hozzá?
Bár a vaspótlás elérhető, minden vitaminhoz és ásványi anyaghoz legjobb az élelmiszereken keresztül hozzájutni, hiszen a tápanyagok együttes hatása így érvényesül igazán. Tehát vaspótló szereket csak orvosi utasításra érdemes szedni.

Vasban gazdag élelmiszerek a spenót, a marhamáj, a paradicsom, az osztriga, a kagyló, a lencse, a fehér bab, a gabonák, a kesudió, a tojás, az étcsokoládé, a tofu, az áfonya. Szervezetünk leghatékonyabban az állati eredetű termékekből képes felszívni a vasat, a növényi termékekből nehezebben. Éppen ezért a vegetáriánusoknak 1,8-szer nagyobb mennyiségű vasat ajánlott fogyasztaniuk, hogy megfelelő legyen az ellátottságuk. A C-vitamin egy erős támogatója a vas felszívódásának, ezért érdemes C-vitaminban gazdag ételeket is a tányérra tenni.

Forrás: Oxygen Medical