Kiemelt híreink

Ezért nem terjed az elektromos autózás Magyarországon

Több elektromos gyorstöltőállomásra lenne szükség

Igaz, hogy az elektromos autózás egy környezetbarát közlekedési forma, de hiába szeretnénk ilyen járművel közlekedni, ha nem tudjuk hol feltölteni az akkuját.

Az elektromos közúti közlekedés terjedése egyre nagyobb szerepet kap napjainkban. Elterjedésükhöz azonban szükség van egy nélkülözhetetlen dologra: kiterjedt és könnyen hozzáférhető töltőállomás hálózatra. Az az energetika és automatizálás területén vezető vállalat, az ABB szerint Magyarországon 120 az autópályák mentén elhelyezett elektromos gyorstöltő állomás kellene ahhoz, hogy országszerte ilyen autókkal lehessen közlekedni. Ennek kialakításához azonban kormányzati döntésre lenne szükség.

Nem túl meglepő, hogy csak kevesen vásárolják ezeket a járműveket, hiszen hazánkban ma 55 elektromos töltőállomás üzemel, ezek közel 90 százalékánál órákig tart a feltöltés, és egy állomás sincs autópálya mellett. Ultragyors töltő-állomásokra lenne szükség, melyekkel 20 perc alatt 80 százalékos töltöttségi szint érhető el (ilyen jelenleg kettő van Magyarországon).

De vajon honnét indult az elektromos autózás? A legtöbben a villanyautózást az egyik legforradalmibb újdonságnak gondolják, pedig valójában az elektromos meghajtású járművek szinte egyidősek a robbanómotoros társaikkal. Sokan nem is gondolnák, de már a motorizált közlekedés kialakulásának kezdeti időszakában, az 1890-es éveket követően megjelentek Európa és Amerika közútjain. Meglepő, de a kezdetlegesnek gondolt korabeli technológiát a mai napig sem sikerült nagyságrendekkel felülmúlni.

Első elektromos autók

Balra: 1898-ban mutatták be az osztrák Lohner cég villamos meghajtású autóját, mely később az első sorozatban gyártott villanyautó lett a világon.

Jobbra: A képen a Lohner Porsche katonai elektromos autó felépítése látható.