Kiemelt híreink

Vitorlás földkerülés egy nemes célért 2016-2019!

Interjú

Légrádi Márk három és fél éven keresztül szeli majd az óceánok habjait. Célja: megkerülni a Földet. Persze nem a hírnév hajtja, sem az, hogy megküzdjön az elemekkel: egy nemes célra gyűjt akciójával.

Hogy jött az ötlet a földkörüli útra?

2006-ban én kezdtem el a sérült gyermekek vitorláztatását a Balatonon, egy kedves tanítványom ötlete alapján. Ezt mindennemű támogatás és ellenszolgáltatás nélkül, a rendelkezésemre álló eszközökkel valósítottam meg, csupán a Gyerekek és az én örömömre. Régi álmom volt, hogy megkerüljem a bolygónkat egy vitorlással, és mivel az önzetlen szeretet és támogatói beállítottságom továbbra sem enyhült, ezért arra gondoltam, hogy összekötöm a kettőt.

Hogy fog mindez a gyakorlatban megvalósulni?

Utam során kisebb eseményeket és rendezvényeket tartok majd, ahol a Bátor Tábor részére gyűjtök adományokat. Mindemellett kitaláltam az „Egy ország – egy gyermek” projektet is, aminek a célja, hogy egy adott országban, célzottan, egy műtétre váró Magyarországon élő gyermek részére gyűjtök. Ez a legbonyolultabb, mert erre még nem volt példa.

Egyorszagegygyermekert_logo

Van már pontos útiterv? 

Gál József földkerülő vitorlázóval állítottuk össze az útvonalat, aki egyben a hivatalos szakértője is az útnak. Az ő általa preferált helyeket, ahol filmeket készített, én is meglátogatom, újrafilmezem, amiből készítünk egy akkor és most sorozatot.  Az úthoz kabincharter jelleggel bárki csatlakozhat bizonyos szakaszokra, persze bizonyos megkötésekkel és előképzettséggel, hogy ne kelljen pánik miatt feleslegesen kikötni, ha esetleg fúj a szél és hullámzik.

Maga az indulás Budapestről történik le a Dunán, ahol az Európa rendezvényhajó és sárkányhajósok elkísérnek egy szakaszon. A Fekete-tengert elérve a kiemelt átkelések Gibraltár, Panama, Japán és persze Új-Zéland után vagy Szuez vagy Afrika kerülés – ezt az adott kalózviszonyok határozzák majd meg. Ezt követően Anglia, utána behajózás a csatornarendszerbe és közel három év eltelte után visszaérkezés Budapestre.

A hajón egyébként  nyolc kamera lesz elhelyezve, aminek a felvételei folyamatosan beérkeznek Magyarországra és a tervek szerint többféle műsor készül belőlük, így adva hírt az útról, a nehézségekről, és főleg arról, hogy egy vitorlás földkerülés nem egy séta a mezőn.

Van a projektnek még egy különleges pontja, méghozzá az, hogy magad építed a hajót, amivel majd nekivágsz az útnak.

Ha támogatásba kap valaki egy ilyen méretű projekthez hajót, az merészebb vállalkozás, mint maga az út, ugyanis vagy meg sem kapja, vagy mindig a támogató szája íze szerint kell vitorlázni, vagy ami még szörnyűbb, hogy az út felénél visszalép a támogató és vége a projektnek. Épp ezért én magam szeretném megépíteni a hajót, amiben végre találkozhat a design, az esztétikum, a tervezői pontosság, a praktikum és a 31 éves vitorlázásom során gyűjtött tapasztalatok.

A vitorlás a 2016-os Boat Show-n lesz kiállítva. Ami nagy előnye a saját hajó építésének, az az, hogy ha bármi probléma van, tudni fogom, hogy hova kell nyúlni és mit kell vele csinálni!

Márk útjáról természetesen a Megtudtuk.hu is rendszeresen hírt ad majd!